Saturday, July 21, 2012

Ramadhan Kareem.

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, dipertemukan lagi dengan Ramadhan pada tahun ini. Semoga Ramadhan tahun ini akan menjadi lebih baik dari tahun-tahun yang lepas. In Sha Allah ^_^


Semalam, saya menghadiri satu talk yang disampaikan oleh Brother Waseem Radzvi yang juga dikenali sebagai Zakir Naik of Australia dalam kerja dakwah beliau dalam bidang of comparative religion. Dan saya nak share beberapa nasihat yang telah beliau berikan on how to win the 'race' in Ramadhan. So, here are the tips:

1. Jangan sesekali meninggalkan solat 5 waktu dan lakukanlah solat extra di bulan Ramadhan yang mulia ni. Lakukanlah solat terawih. Seperti yang kita sedia maklum, solat terawih hanya boleh dilakukan masa bulan Ramadhan. Hanya sebulan dalam setahun. So, jangan lepaskan peluang ni!

2. Baca Al-Quran. Sekurang-kurangnya cuba untuk khatam satu al-Quran sekali dalam bulan ni. In Sha Allah.

3. Berzikir. Bila-bila masa. It's very simple! Make your heart attach to Him ^_^

4. Bertaubat. Perbanyakkanlah bertaubat di bulan ini walau sesibuk mana pun kita. Try to at least say "Astaghfirullah". Our target is to get all of our sins, forgiven!

5. Lakukan perkara-perkara yang Allah suka dan jauhilah perkara-perkara yang mengundang kemurkaaannya.


The 'race' is on. Are we going to win this Ramadhan? Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang rugi yang sekadar mendapat penat dan dahaga di bulan ini.


Fastabiqul khoirat!

No comments:

Post a Comment