Thursday, October 4, 2012

Redha.


Bismillahirrahmanirrahim..

Kisah Pertama

Suatu hari, Ali bin Abi Thalib ra melihat ‘Ady bin Hatim ra bermuram durja, maka Ali bertanya: “Mengapa engkau nampak bersedih hati?” ‘Ady menjawab: “ Bagaimana aku tidak sedih, sedangkan dua anakku terbunuh dan mataku terkeluar daripada pertempuran.” Maka Ali berkata: “Wahai ‘Ady, barangsiapa yang redha terhadap takdir Allah, maka takdir itu tetap berlaku atasnya dan ia mendapat pahalaNya dan barangsiapa tidak redha terhadap takdirNya, maka hal itu pun tetap berlaku atasnya, dan terhapuslah amalnya.

Kisah Dua

Suatu hari Abu Darda’ menziarahi sebuah keluarga yang anggotanya meninggal dunia. Namun kelurga yang ditinggalkan tetap tabah dan memuji Allah swt. Maka Abu Darda’ berkata kepada mereka: “Engkau memang benar, sesungguhnya Allah apabila memutuskan suatu perkara, maka Dia senang jika takdirNya itu diredhai.”

Dua kisah di atas saya ambil daripada buku yang bertajuk “ Penawar dan Penyucian Jiwa”. Kedua-dua kisah ini menceritakan tentang redha. Dan dari kisah-kisah ini, kita mengetahui betapa pentingnya untuk redha dengan apa yang telah terjadi atau menimpa kita.

Redha itu adalah apabila kita berlapang dada dan jiwa dalam menerima takdir dan ketentuan daripada Allah.

Kadang-kadang apabila kita ditimpa sesuatu musibah, amat sukar untuk redha kan? Mungkin di mulut kita cakap redha, tapi bagaimana pula di hati?

Orang yang redha dengan ketentuan Allah akan mencari-cari hikmah di sebalik apa yang telah terjadi. Dia tidak akan menyalahkan takdir. Sebab dia tahu apa yang terjadi adalah yang terbaik untuk dirinya. Memang tidak mudah untuk redha dengan apa yang terjadi lebih-lebih lagi sekiranya apa yang terjadi itu telalu pahit untuk ditelan dan ditempuhi. Tapi walau apapun, kita kena yakin bahawa Allah itu tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya. Apa yang terjadi di kala itu, itulah yang terbaik untuk hidup kita. Mungkin ketika ini, kita tidak nampak apa kebaikannya tapi percayalah suatu hari nanti kita akan bersyukur kerana diberikan ujian itu.

Apa yang paling penting adalah cara kita berfikir dan menerima ujian daripada Allah itu. Berfikirlah secara positif dan terimalah apa yang telah terjadi secara positif. Barulah ianya tidak akan terasa terlalu berat. Lagipun Allah tidak akan menguji di luar kemampuan kita. Sebab Allah tahu kita mampulah, barulah kita diuji. Jadi redhalah dan terimalah dengan hati yang terbuka. Apa yang telah berlaku, jadikanlah pedoman hidup kita :)

Saya akhiri entry kali ni dengan kata-kata dari Al Hasan Al Basri:

“Barangsiapa yang redha terhadap apa yang sudah menjadi suratan hidupnya, maka jiwanya akan merasa lapang menerima hal itu, dan Allah pun akan memberkatinya. Tetapi, barangsiapa yang tidak redha, maka pandangannya akan menjadi sempit dan Allah juga tidak memberkatinya.”


No comments:

Post a Comment