Wednesday, April 18, 2012

Usah Bersedih Dengan Kehilangan Itu.


Bismillahirrahmanirrahim..


Saya sangat suka akan ayat ni:

"Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri."  (Surah Al-Hadid, 57: 22-23)



Bercakap mengenai kehilangan atau sesuatu yang luput daripada kita, saya pasti dan yakin bahawa most or all of us pernah mengalaminya. Tak kiralah sama ada kehilangan orang yang disayangi ataupun benda yang kita paling suka.

Bila kita kehilangan sesuatu, tendency untuk merasa sedih dan menangis itu sangatlah tinggi. Kan? Bersedih itu tidak salah sebab itu memang normal. Fitrah manusia. Menangislah andainya itu dapat membuatkan hatimu tenang. Menangislah jika itu mampu membuatkan dirimu lega. Tapi, janganlah bersedih secara berlebihan. Dan janganlah bersedih terlalu lama.

Allah ada berfirman dalam Quran:

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran, 3: 139)

Redhalah dan berlapang dada lah dengan kehilangan itu. Easier said than done kan? Tapi inilah yang kita patut buat apabila berhadapan dengan sebuah kehilangan. Saya juga pernah kehilangan sesuatu yang sangat saya sayang. Saya tahu betapa susahnya nak menerima sesuatu kehilangan itu.

Tapi hidup mesti diteruskan. Lagipun Allah kan ada. Allah ni kan, Dia lah planner yang terbaik sekali di alam semesta ni. Sungguh, Allah tak pernah jadikan sesuatu itu tanpa sebab dan sia-sia. Setiap benda yang berlaku pada diri kita, itulah sebenarnya yang terbaik sekali untuk kita. Itulah yang terbaik sebagai penguji. Ujian yang Allah bagi dengan kita merasa suatu kehilangan itu bukanlah untuk disesali tapi ujian itu adalah untuk kita memajukan diri kita. 

Kalau tak percaya, cuba refleks balik diri sendiri dengan apa yang dah berlaku dalam hidup kita selama ni. Memang Allah jadikan sesuatu perkara itu bersebab kan? Tiada yang sia-sia. Mungkin pada masa sekarang tak nampak hikmah tu, tapi percayalah satu hari nanti, kita akan dapat lihat kenapa Allah jadikan perkara tu.

Jangan disesali dengan apa yang telah hilang. Yakinlah Allah akan ganti sesuatu benda yang kita hilang itu dengan sesuatu yang lebih baik. InsyaAllah :)

4 comments:

  1. tiap yang hilang pasti ada hikmahnya (=

    ReplyDelete
  2. tersangatlah betul.
    everything happens for a reason or maybe reasons ^_^

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum, I've bumped into your blog from Iluvislam link, and found this entry. mashaAllah, as I was destined to read this to heal this broken heart of mine & make me remember Allah.alhamdulillah.thanks sis, may Allah bless~

    ReplyDelete
  4. Wa'alaikumussalam..
    May Allah heal you and make everything easier for you. In Sha Allah :)
    May Allah bless you too.. ^_^

    ReplyDelete