Tuesday, February 14, 2012

Ibrah Dari Ice-Skating?


Bismillahirrahmanirrahim..

Beberapa hari yang lepas, saya pergi main ice-skating dengan seorang senior. Wah, seronok jiddan sebab dah lama tak main ice-skating ni :)

I LOVE ICE-SKATING! :)


Actually, it was my second time main ice-skating ni. The first one was last year. Err, kat Malaysia tak pernah main, sebab tu excited sangat bila boleh main tahun lepas. hee.. Hari tu public holiday. So, most of people yang datang tu budak-budak sekolah rendah or menengah (i guess la sebab kat Aussie ni kadang-kadang tak boleh nak bezakan antara budak primary school or high school. huuu..) 

Main ice-skating ni memang syok bagi orang-orang yang dah terror. Jeles jugak dengan senior saya tu. Pandai je dia main. Laju je dia meluncur. Bagi saya yang masih agak baru ni, agak terkial-kial juga lah mulanya. Nak meluncur agi. Nak balance agi. Alhamdulillah, boleh meluncur tapi slow-slow. Huu..

Err, part yang tak bestnya bila jatuh! Firts time jatuh tu rasa macam nak patah tulang pinggul. Sakit jiddan. Actually rasa macam nak menangis pun ada juga. Tapi, kena lah cover sikit depan budak-budak and senior yang ada kan? :p

Eh, terpanjang pulak introduction. Apa yang saya nak ceritakan kat sini bukanlah keseronokan bermain ice-skating tapi adalah ibrah daripada main ice-skating ni. Err, main ice-skating pun ada ibrah ek? Oh, tentu lah ada (bak kata saya :p )

Antara ibrah yang saya dapat sepanjang main ice-skating (err.. baru dua kali je pun) ni ialah :


Pertama : Bila kita jatuh, of course akan terasa sangat sakit. Kadang-kadang rasa macam dah tak nak bangun balik sebab sakit sangat. Tapi, secara logiknya. Kalau kita jatuh basikal atau pun bila terjatuh atas jalan raya, mesti kita akan bangun kan? Mungkin la take time sikit nak bangun. Nangis-nangis dulu kejap. Tenangkan fikiran. Lepas tu baru bangun.

Ni kita boleh apply dalam kehidupan kita. Bangun kembali apabila jatuh. Hidup ni takkan pernah sepi daripada ujian. Ujian pasti akan datang  bertali arus. Kadang-kadang ujian yang datang tu membuatkan kita jatuh terduduk. Terus tunduk melihat lantai. Sukarnya nak menghadapi ujian tu. Dada terasa sangat sesak. Dunia terasa sangat sempit. Tapi kita kena sentiasa ingat Allah tu ada. Jadi bangkitlah! Ujian ni tandanya Allah sayang. Jangan disebabkan ujian yang sedikit, kita terus jatuh dan tidak bangun-bangun lagi.

Saya suka dengan kata-kata Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre ni:

" Jika anda pernah bersedih, ingatilah kesedihan Rasulullah saw. Jika anda pernah dizalimi, ingatlah Rasulullah saw pernah dicederakan dan cuba dibunuh kerana Islam. Jika anda difitnah, ingatlah Rasulullah saw dituduh dengan segala kata nista. Jika anda susah, ingatlah kekasih Allah , Rasulullah saw makhluk paling sempurna juga pernah bersusah payah untuk ummatnya. Jika anda sedih, difitnah, dizalimi, dituduh dan berasa susah, cukuplah Rasulullah saw sebagai motivasi. Benarlah Baginda rahmat buat seluruh alam."

Sungguh, Rasulullah tak pernah give up walau apa pun ujian yang mendatang. Mari lah kita mencontohi sikap Rasulullah saw ni. Sebabnya Rasulullah saw kan sebaik-baik Qudwah Hasanah :)

Kedua: If you never fall, you will never know how to get up! Yes, it's true. Kalau lah seandainya dalam hidup ni kita tak pernah jatuh. Tak pernah berada di bawah. Kita tidak akan tahu bagaimana untuk kembali naik. Kita tidak akan tahu bagaimana untuk bangkit semula. Allah tu memang sebaik-baik perancang. Dia bagi kita jatuh dulu. Sebabnya Dia nak kita tahu bagaimana rasanya jika kita berada di bawah dan Dia nak kita berusaha supaya kita bangkit kembali. Seandainya kita sentiasa berada di atas, kita tak akan tahu kesusahan dan kepayahan orang lain yang berada di bawah. jadi, bila kita sendiri dah merasai keperitan itu, kita tidak akan memperlekehkan orang-orang yang berada di bawah kita. Selain tu, Allah juga nak kita bersabar dengan ujian yang dia bagi ni. Dia nak tengok siapa antara kita yang betul-betul beriman kepada-Nya.

Ketiga: Balance tu penting! Kalau masa main ice-skating ni keseimbangan badan memang tersangatlah penting. Sebab kalau tak balance, confirm jatuh (err, sebab tu la asyik jatuh. Susah betul nak balance bila pakai kasut dia yang tirus tu.huuu)

Haa, kalau nak main ice-skating pun kena balance. Apatah lagi benda lain. Dunia dan akhirat juga macam tu. Kita kenalah pandai menyeimbangkan antara dunia dan akhirat. Jangan terlalu melebihkan dunia semata. Kalau kita melebihkan dunia, pasti kita akan hanyut. Sungguh, saya tak tipu. Hanyut dan terus hanyut dengan nikmat duniawi. Akhirnya, kita yang akan terkapai-kapai. Jadi, seimbangkanlah ilmu dunia dan ilmu akhirat. Carilah ilmu agama. Sekarang ni nak cari ilmu agama tak susah. Ceramah-ceramah banyak. Boleh dengar kat You tube.  Boleh jugak baca artikel-artikel Islamik. Bertanya direct pada ustaz. Kalau malu nak tanya direct, Facebook kan ada. Sekarang ni memang tak susah macam dulu-dulu bila nak mencari ilmu agama ni. So, apa lagi alasan kita?

It's all depends on us. Tepuk dada, tanya iman.

Keempat: Jangan pernah serik untuk mencuba lagi! Jatuh sekali. Oh, sakit jangan cakaplah. Tapi, jangan disebabkan kesakitan itu, kita takut untuk mencuba lagi. Kan famous quote ni, 'Gagal sekali bukan gagal selama-lamanya.' 

Yosh!

Ahaa.. Ni lah antara ibrah yang saya dapat daripada ice-skating ni. Moga sama-sama kita dapat manfaat :)

Peace >.<


 

No comments:

Post a Comment