Tuesday, February 7, 2012

Kunci ke Syurga.


Bismillahirrahmanirrahim..



Semalam saya ada mendengar satu ceramah kat youtube yang membicarakan tentang 'Kunci ke Syurga'.  Jadi saya nak share sedikit dengan korang. Insya Allah, sama-sama kita dapat manfaatnya.




Jalan menuju ke syurga itu tidak mudah.

Syurga. Menjadi impian setiap Muslim untuk masuk syurga. Kenapa? Sebab syurga itu dipenuhi dengan keseronokan dan keindahan. Apa-apa sahaja yang kita nak, pasti akan ditunaikan. Banyak benda yang kita nak kat dunia ni tapi tak dapat. Nah, ni lah peluangnya untuk kita mintak apa sahaja yang kita nak. Pasti Allah akan tunaikan. Apa sahaja. Yes. Anything. Di syurga, tiada lagi kemiskinan. Tiada lagi penderitaan. Tiada lagi kelaparan. Tiada lagi sun burnt. Tiada lagi orang yang tak ada pakaian nak pakai. Semua lengkap. Dan semua orang yang masuk syurga ni akan sentiasa muda. Tak tua. Semua indah-indah belaka. Dah tak payah risau pasal apa-apa. Haa, best kan? ^^

Persoalannya ialah 'How to unlock the door to Jannah (Syurga)? What is the key?

Well, the only key to unlock Jannah is the kalimah La ilaha illallah, Muhammadur rasulullah - Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Masya Allah. It's  kalimah syahadah!

Haa, bila dengar ni mesti akan rasa, 'Oh, rupanya senang je nak masuk syurga ni'. Mengucap dua kalimah syahadah pun dah boleh masuk syurga. Tidak! Anda salah sekiranya berfikir sedemikian. Sebabnya harga untuk ke syurga itu terlalu mahal. Dan perjalanan menuju je sana mestilah di penuhi dengan onak dan duri. Tak semudah sekadar lafaz sahaja. Memang tak cukup.


Kalau orang zaman dulu-dulu (refer to zaman Rasulullah saw), bila diorang mengucap kalimah syahadah ni. Diorang faham apa yang perlu dilakukan. Mereka beriman dengan Allah dan juga rukun iman yang lain serta melakukan segala perintah, meninggalkan segala larangannya. Dan pastikan Islam tersebar dan tertegak di muka bumi ni.


Tapi kita hari ini? Kita hanya menganggap kalimah itu hanyalah sekadar kalimah yang dilafazkan di bibir. Sekadar ucapan. Apa yang korang rasa bila mengucapkan kalimah ni? Adakah sama je dengan perkataan lain yang dilafazkan? Seharusnya, kita terasa sesuatu di hati kita bila melafazkan kalimah ni. Kita bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan bersaksi Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Tapi, adakah benar penyaksian kita itu? Atau dusta. Naudzubillah.

Step pertama to unlock the Jannah is faith (iman). Sebagaimana kita tahu, iman manusia ni akan naik dan turun. Bila iman lemah, sebutlah La ilaha illallah, insya Allah iman kita akan kembali. Ada beberapa cara yang boleh kita gunakan untuk menguatkan iman kita.

1. Yang pertama ialah belajar. Fokus untuk belajar lebih pasal ilmu agama dan al-Quran. Insya Allah iman kita akan semakin bertambah.
2. Bersahabat dengan orang-orang yang soleh. Haa, kalau kita berkawan dengan pembuat minyak wangi, insyaAllah wangian tu pun akan terpalit sama dengan kita. Sebab tulah pentingnya kita cari kawan yang baik. Jangan berkawan dengan budak-budak yang tak baik, nanti kita pun akan terikut-ikut sekali perangai mereka.
3. Practice. Get involve in the community. Jangan malas-malas. Dalam Islam takde istilah lazy believer. Syaitan memang akan selalu hasut kita supaya bermalas-malasan ni. Jadi, bila syaitan hasut. Kuat-kuat tepis.

Another way to open the door to Jannah is obedience to Allah (taat kepada Allah). Taat kepada Allah bermaksud kita melakukan segala perintahnya dan meninggalkan segala larangannya. Mai mai buat ape yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Dia tak suka ^_^ 

Selain tu, cara untuk ke syurga ni ialah dengan melakukan solat. Aha, kita tahu perkara pertama yang akan dihisab nanti ialah solat kan. Jadi, jangan pernah tinggalkan solat sebab ianya adalah dosa besar. Bagi yang sudah berkahwin tu, galakkan lah suami anda solat berjemaah di masjid. Allah akan meningkatkan 27 darjat (level) bagi orang yang solat berjemaah di masjid ni. Tell him kalau dia sayangkan anda dan anak anda, solatlah di masjid dan sewaktu sujud berdoalah semoga Allah melindungi kalian di dunia dan juga di akhirat. Pergi solat berjemaah kat Masjid ni bukan untuk orang yang dah kahwin atau dah berumur je. Kita-kita yang muda ni pun digalakkan solat di masjid. Perempuan pun boleh solat di masjid, bukan lelaki je tau.. :)

Last but not least, another way to unlock Jannah ialah dengan berbuat baik kepada orang lain. Sebenarnya, ada link antara iman dan akhlak ni. Bila baik imannya, maka akan baiklah perangai seseorang tu. Kalau buruk imannya, maka akan buruk lah akhlaknya. Kalau nak tengok, iman kita ni macam mana. Tengok lah akhlak kita. Bagaimana akhlak kita dengan ibu bapa kita terutamanya. Dengan adik beradik dan jugak dengan kawan-kawan. Macam mana? Bagus? Alhamdulillah, bagus lah kalau macam tu.. ^^ Itu tandanya iman anda sihat dan tak sakit.

Lagipun orang yang paling baik hubungannya dengan Allah ialah orang yang baik perhubungannya dengan manusia.

Tengok, semua step to unlock the door of Jannah berkaitan dengan kalimah La ilaha illallah kan? Iman, solat, taat pada Allah dan juga berbuat baik kepada orang lain. These are the keys to Jannah.

Jadi, jom sama-sama unlock the door to Jannah! ^^


No comments:

Post a Comment