Monday, March 12, 2012

Hati Ini Milik Siapa?

Bismillahirrahmanirrahim..


Pernah tak kita merasa terlalu sedih dan kecewa dengan kehidupan ini? Apabila tidak mendapat apa yang diharapkan, lalu air mata mengalir laju dan tidak berhenti-henti kerana terlalu sedih. Sedih kerana ditinggalkan orang yang kita suka dan sayang. Sedih apabila tidak mendapat jawatan yang diinginkan. Sedih apabila kehilangan harta benda. Tapi pernahkah air mata kita mengalir apabila mengenangkan semua dosa dan maksiat yang kita lakukan?



Tidakkah kita merasa sia-sia apabila mengalirkan air mata untuk sesuatu yang bukan tentu akan menjadi milikmu. Sangatlah rugi apabila air mata yang dialirkan itu bukannya kerana Allah. Menangislah apabila anda tidak mampu untuk menangis kerana dosa dan maksiat yang dilakukan. Kerna itu tandanya hati anda sudah menjadi keras.

Ermm..

Adakah Allah ada di dalam hati kita? Adakah betul ungkapan inna solati wa nusuku wa mahyaya wa mamati, lillahi rabbil 'alamin (sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah milik Allah) yang selalu kita sebut setiap kali menunaikan solat? Dan sejauh manakah kita benar-benar apply ayat ini dalam kehidupan kita.

Setiap kali keluar ke city ataupun pergi kenduri, kita perhatikan begitu ramai orang di sekeliling kita. Tapi dalam seramai-ramai orang itu, berapa orang  di kalangan mereka yang Allah benar-benar berada di hati mereka. Yang meletakkan Allah di carta teratas. Memang ada, tapi tidak ramai. And the question is, adakah kita termasuk dalam golongan yang meletakkan Allah di hati ataupun sebaliknya? :(

Dan begitu juga sewaktu kita sedang belajar. Hari-hari kita disibukkan dengan pelbagai urusan like assignments, tests, exams dan etc. Pernah tak fikir dalam sehari berapa lamakah kita betul-betul merasai kehadiran Allah di hati? 24 jam? 1 jam? 1 minit? Ataupun, tidak sedikit pun kita merasakan kehadiran Allah dalam kehidupan seharian kita?

Even kadang-kadang sewaktu solat pun, hati kita masih condong ke arah lain. Condong ke arah dunia. Memikirkan urusan dunia yang tidak habis-habis. Malu lah kita dengan Allah. Sewaktu solat, Allah memandang kita dengan rahmatnya. Sedangkan kita? Hati kita? Lalai.

Oleh itu, marilah sama-sama kita berusaha. Berusaha meletakkan Allah di carta yang teratas. Kerana sesungguhnya Allah lah pemilik semua hati. Bukannya orang lain. Bukan si dia dan si dia. Tapi Allah.


3 comments: