Tuesday, March 27, 2012

Jadilah Dirimu Seperti Pohon Semalu.

Bismillahirrahmanirrahim..

Nowadays, kita dapat perhatikan wanita-wanita sudah mula hilang sifat malunya. Bergurau senda dengan kawan lelaki bagaikan mereka adik-beradik. Bertepuk tampar bagaikan tiada batasan antara mereka. Berpakaian ketat-ketat sampai menampakkan bentuk tubuh yang sepatutnya dilindungi.Hurmm.. 

Sedih yang teramat apabila melihat keadaan seperti ini.
Sedarlah wanita, bahawa malumu itu sungguh bernilai. Teringat saya akan lirik lagu 'Puteriku Sayang' nyanyian Hijjaz.

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana..
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama..
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya..
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri..

Duhai wanita, jadilah dirimu seperti pohon semalu. 


Kenapa mesti pohon semalu? Ada beberapa sebab kenapa wanita dikaitkan dengan pohon semalu ni.
 
Yang pertama, pohon semalu akan automatically kuncup apabila disentuh oleh orang. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).
 
Yang kedua, pohon semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya.Sesiapa yang terpijak/terpegang pasti akan luka dan berdarah. Duri ini diibaratkan bahawa wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Yang ketiga, pohon semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai hubungan yang sangat kuat dengan Allah. 

Yang keempat, pohon semalu juga tidak berbau wangi dan tidak menarik hati. Oleh itu, tiada kumbang yang akan memerhati. Kerna keindahannya tersembunyi.

Dan yang terakhir, pohon semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Ini diibaratkan wanita perlu pulang ke rumah sebelum senja. Lagipun tidak elok wanita berada di luar rumah pada waktu malam kerna banyak kejadian yang tidak elok berlaku pada waktu malam. Melainkan hanya apabila ada kerja dan berteman.

Walaupun pohon semalu ini kecil, tapi banyak pengajaran yang boleh diambil dari pohon yang kecil ini.. ^_^

1 comment:

  1. thumbs up kak zida !! moga kita jadi seperti itu, insyaALLAH.. (=

    ReplyDelete