Tuesday, March 27, 2012

Taqwa Dan Jalan Berduri.

Bismillahirrahmanirrahim..


Taqwa. Kita selalu dengar perkataan ni kan? Banyak kali perkataan taqwa ni kita jumpa dalam al-Quran.

Taqwa ni secara istilahnya membawa maksud takut kepada Allah. Tapi sebenarnya, taqwa ni bukanlah semata-mata takut kepada Allah. Dalam satu perkongsian ilmu yang saya dengar, taqwa ini juga boleh diibaratkan macam kita sedang berjalan melalui satu kawasan yang berduri. 


Secara logiknya apabila kita melalui jalan yang berduri, pastinya kita akan lalu jalan tu dengan berhati-hati dan cermat supaya tidak terkena duri-duri tu. Sebabnya kita tahu natijah apabila terkena duri itu. Kiranya tersalah sedikit, pasti kita akan terluka dan berdarah.

Sifat taqwa ni boleh diapplykan dalam kehidupan seharian kita. Sebabnya dalam hidup ni, boleh dikatakan almost setiap masa kita perlu membuat pilihan. 

Err, apa kaitan taqwa dengan buat pilihan ni?

Macam ni. Kiranya, apabila kita nak buat satu pilihan ni kita kenalah buat dengan berhati-hati. Kan taqwa itu diibaratkan macam kita sedang melalui jalan yang berduri. Bila nak buat sesuatu pilihan ni, kita kena fikir akan consequences dia. Kena fikir apa yang kita buat ni Allah redha ke tak? Dapat pahala ke dapat dosa? Macam tu lah kita apply sifat taqwa dalam hidup kita. 

Andainya kita tak berhati-hati, tendency untuk kita luka atau tercalar (which means buat keputusan yang silap) sangatlah besar.

Lebih-lebih lagi di zaman sekarang ni, banyak sangat godaan yang mendatang. Godaan yang datang dari kanan dan kiri. Belakang dan depan. Atas dan bawah. TV, Internet, and environment banyak memberikan pengaruh kepada kita. Sama ada pengaruh yang baik ataupun pengaruh yang buruk. Andainya tidak kuat, pasti kita akan jatuh tersungkur. Sebab itu, buatlah pilihan dengan bijak. Tepislah godaan yang mendatang. Walau iman tinggal senipis bawang, berusahalah menepis godaan-godaan duniawi. Fikirkanlah akan kemanisan syurga. Yosh!

2 comments:

  1. sohih,inilah jawapan saidina umar ketika ditanya maksud taqwa

    ReplyDelete
  2. kak zida totally agree.. nice sharing, jzkk ya ukhti .

    ReplyDelete