Tuesday, January 31, 2012

10 Wasiat Imam Hassan Al-Banna.


Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ni saya nak share 10 Wasiat Imam Hassan Al-Banna. Moga kita semua mendapat manfaatnya. InsyaAllah.. :)




1. Apabila saudara mendengar azan, maka bangunlah sembahyang serta merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

Nah, yang ni kadang-kadang susah kita nak buat kan. 'Alah, rileks la dulu. Jap agi aku solat lah. Nak habiskan tengok citer ni jap'. Haa, rasanya most of us kalau tengah syok melayan citer2 tak kisahlah citer melayu or citer korea ke, mesti solat akan ditolak ke tepi. Dan kalau tengah syok-syok shopping kat kompleks membeli belah tu, mesti kita akan dahulukan shopping tu dulu kan? Solat pasti akan ditolak ke tepi. Emm, maksud saya bukanlah terus tak solat tapi melewatkan solat.


Sedangkan kita tahu, perkara pertama yang akan dihisab nanti ialah solat. Mungkin ramai yang tidak tahu, tapi mengakhirkan yakni melewat-lewatkan solat ni termasuk dalam dosa besar. Eh, tak percaya? Ni buktinya:

" Maka kecelakaanlah bagi orang yang melakukan solat. Iaitu mereka yang lalai dalam solatnya". (Al Ma'un: 4-5)

Menurut Ibnu Abbas, mereka yang lalai dalam solat itu adalah orang yang mengakhirkan solat dari waktunya.


Jadi, bila azan dah berkumandang cepat-cepatlah bersiap untuk solat. Tinggalkanlah sekejap citer tu. Nanti dah lepas solat, boleh sambung balik. Shoppingg pun sama jugak, cepat-cepatlah cari surau bila dah masuk waktu. Lagipun solat cuma will take about 10 to 15 minutes. Haa, kalau yang solat ekspress tu, 5 minutes pun tak sampai. Tak lama pun. Allah bagi kita 24 jam sehari. Takkan lah kita tak boleh bagi sedikit masa kita untuk sembah Dia kan? Jadi lah hamba yang bersyukur. Solat lah di awal waktu :)


2. Bacalah al-Quran, atau tatapilah buku-buku, atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik ataupun amalkanlah zikrullah, dan janganlah sama sekali saudara membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tidak berfaedah.


As we all know, al-Quran is healing to our heart. Bila kita sedih or susah hati Allah pujuk kita dengan kata-kataNya dalam Quran. Dalam al-Quran jugk Allah juga dah bagitau banyak khabar gembira kepada orang-orang beriman. Nikmat syurga. Dan juga azab neraka kepada orang yang melanggar perintahNya. Jadi, selalu lah baca al-Quran sebagai ubat hati. Janganlah al-Quran hanya dijadikan sebagai hantaran perkahwinan tapi tidak pernah disentuh dan dibuka. Menangis lah sekiranya adanya habuk-habuk kat pages Quran tu. Itu tandanya sudah lama kamu tidak membuka Al-Quran!

Dan janganlah kita membuang masa melakukan benda-benda yang tak berfaedah. Main games sampai berjam-jam lamanya. Tengok drama korea or jepun sampai tidak tidur malam. Berhibur tu boleh, tapi berpada-padalah. Dan Allah pun dah janjikan syurga Firdaus ntuk orang-orang yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. Kalau tak percaya, boleh rujuk surah al-Mu'minuun ayat 1-10 :)


3. Berusahalah seberapa daya upaya untuk bertutur dalam Bahasa Arab yang betul; kerana Bahasa Arab yang betul (itu, adalah satu-satunya syiar Islam).


Bak kata naqibah saya, ayat-ayat al-Quran ni 3D. Saya bagi satu contoh:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah apabila disebut nama Allah gementar hatinya dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakkal". (Al-Anfal: 8)

Saya nak tekankan pasal perkataan wujilat = gementar dalam ayat ni. Kalau baca secara 'general'nya mesti kita ingat gementar yang biasa-biasa tu. Tapi kat sini, naqibah saya explain, wujilat tu perasaan macam bila kite rasa macam sangat excited bila kita jumpa orang yang paling kita suka. Ehem ehem. Haa.. dia lah. Perasaan yang macam tu lah yang kita patut rasa bila dengar orang baca Quran. Even saya sendiri pun masih tak mampu nak rasa macam tu. Sigh. Ni lah, nak cakap al-Quran tu memang 3D. 


Bagi kita-kita (including me) yang tak berapa fasih bahasa Arab ni, ni lah kepentingan kita belajar bahasa Arab. So, that kita faham maksud sebenar perkataan dalam Al- Quran. Lagipun, lagi mudah nak hafaz ayat-ayat dalam al-Quran if kita faham makna dia. Kan? Jadi, meh sama-sama kita belajar bahasa Arab ni. Yang ada kawan-kawan yang study kat Egypt tu, boleh la mintak diorang tolong ajarkan kita ni. Dan yang pandai bahasa Arab tu ajar-ajar lah kami yang tak berapa nak pandai ni. Boleh kan? :D


4. Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran kosong itu tidak memberi sebarang apa pun jua kebaikan. 


Betullah kata-kata Imam Hassan Al-Banna ni. Pertengkaran kosong tak akan membawa apa-apa kebaikan. Paling tidak, pertengkaran ni boleh menyebabkan kita bermasam muka dengan kawan-kawan kita. Ye lah. Masing-masing tak nak mengaku kalah. Masing-masing ingat diri sendiri je yang betul. Haa, yang paling teruk, silaturrahim pun boleh terputus. Seandainya kita bertengkar dnegan kawan kita, ambillah jalan yang terbaik. Mendiamkan diri kadang-kadang lebih baik. Biarlah dia menang sekali sekala. Mengalah tak bererti anda kalah ^_^


5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.


Ketawa boleh dikatakan sebagai satu ubat. Sesuatu ubat apabila diambil secara berlebihan, akan bertukar menjadi racun. Macam tu jugak lah dengan ketawa ni. Bila terlalu banyak ketawa, sifat serius dalam membut kerja pun boleh hilang. Hati orang yang dipenuhi dengan gelak ketawa juga tidak akan merasakan kemanisan iman kepada Allah. Inilah yang kita tidak mahu berlaku. Kita nak hati yang dekat dengan Allah bukannya jauh dari Allah. Terlalu banyak ketawa boleh menyebabkan hati menjadi keras. Bila hati keras, tendency untuk jauh dari Allah tersangatlah tinggi. Na'udzubillah.


6.Janganlah bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.


Bagi saya, bergurau itu tidak salah. Cuma biarlah berpada-pada. Janganlah berlebihan. Dan kalau nak bergurau tu kenalah ikut tempat dan keadaan. Janganlah bab agama pun nak dijadikan senda gurau. Tak pasal-pasal dapat dosa free. Haish.

7.Janganlah saudara bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh para pendengar kerana percakapan yang nyaring begitu adalah suatu resmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.


Keluarkanlah suara sekadar yang boleh didengari oleh orang. Tak perlu menjerit-jerit bila nak bercakap. Lebih-lebih lagi kalau orang yang mendengarnya tu memang duduk  di sebelah kita je. Cakap lah dengan lemah-lembut, barulah orang terasa selesa nak berbicara dengan kita dan barulah orang tidak terasa hati dengan kita :)

8.Jauhilah daripada mengumpat-ngumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa-apa yang boleh memberi kebajikan.


Ahaa. Jangan mengumpat orang lain. Kita pun tak nak makan daging saudara kita sendiri kan? Diam itu lebih baik sekiranya kata-kata yang kita keluarkan itu sia-sia dan menyakitkan hati orang lain. Mind your words. Bak kata orang dulu-dulu, terlajak perahu boleh diundur.Tapi terlajak kata badan binasa.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudara Ikhwan Muslimin yang saudara bertemu dengannya sekalipun ia tidak meminta saudara berkenalan; kerana asas gerakan Dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.


Apabila  bertemu dengan saudara seIslam kita, bagilah salam dan berkenal-kenalan lah. Saya ada membaca, salah satu tanda akhir zaman adalah apabila kita hanya memberikan salam kepada orang yang dikenali sahaja. * err, macam terkena kat diri sendiri je ni. Dush! Dush! * Tapi inilah realiti yang terjadi pada hari ini. Dunia akhir zaman. Tapi, jangan ini dijadikan alasan untuk tidak memberi salam dan berkenalan dengan Muslim yang lain. Kalau susah sangat, senyum je. Senyum tu kan sedekah ^__^

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita; oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tentang cara-cara bagaimana hendak mengguna masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri maka ringkaskanlah pelaksanaannya.


Haa, tersangatlah betul. Saya teringat kata-kata seorang blogger yang sangat OSEM. Dia cakap, "Anda tahu umat di luar sana sedang sakit tenat, tapi anda masih punya masa yang banyak untuk main games dan menonton movies?" *Dush dush! Kena lagi* Memang terasa kena kat batang hidung sendiri. Umat sedang sakit tenat, tapi saya masih ada masa nak buat perkara-perkara lagho. Menonton movies, dramas and dengar lagu-lagu lagho. Sedangkan orang lain sudah bergerak maju ke hadapan. Mereka sedang giat dan gigih menyelamatkan orang lain. Ayuh, kita bergerak sekali dengan mereka! Perbaiki diri kita dengan lengkapkan diri dengan ilmu agama dan ajak sekali kawan-kawan kita. Ayuh!


PS: Banyak lagi yang nak kena improve diri sendiri ni. Jom kita jadikan nasihat-nasihat ni sebagai satu panduan hidup kita. Jom :)

FASTABIQUL KHOIRAT :)

No comments:

Post a Comment