Monday, January 30, 2012

Panahan Korea.


Bismillahirrahmanirrahim..

K-Pop.

Bila dengar perkataan ni mesti kita akan terbayang group-group or band-band korea yang tengah menyanyi-nyanyi dan menari-nari atas pentas. Sama ada lelaki atau pun perempuan. Solo ataupun group.

Boleh dikatakan sekarang ni fenomena K-Pop memang sedang menjadi-jadi kat negara kita. Buktinya, ramai kawan di sekeliling saya yang minat K-Pop. Bukan setakat lagu-lagu yang menjadi pujaan. Tetapi perkembangan semasa artis-artis ni jugak diketahui. Sampai sanggup membaca berita pasal artis-artis ni secara online tiap-tiap hari. Bagi yang agak fanatik, banyak lah post-post pasal artis kesayangan mereka di post kat facebook.

Bahkan ada group-group di Malaysia yang cuba meniru artis-artis K-Pop ni dari segi penampilan, lagu, dance dan macam-macam lagi la. Sedih jugak  bila tengok keadaan macam ni. Tak perlu lah nak ikut artis-artis korea ni. Lebih-lebih lagi yang perempuan.

Kita sedia maklum macam mana cara penampilan mereka kan. Memang tak menutup aurat. Tak cukup kain. Seksi sangat. Kalau difikir secara logik. Mereka bukannya orang Islam dan mereka tiada batas-batas aurat tertentu yang perlu dijaga. That's why diorang pakai macam tu. Tapi, di Malaysia yang ikut trend2 mereka ni orang Melayu dan majoritinya ISLAM. Dan kita ada batas-batas aurat yang perlu dijaga.

Tak dinafikan fesyen-fesyen dari Korea memang sangat cantik. Kadang-kadang rambang mata juga. Pernah jugak terasa macam nak beli secara online. Hee.. Tapi bila mengingatkan balik, baju-baju ni memang tak boleh dipakai kat luar.Seksi. So, tak jadi. Memang cantik. Tapi cantik pada pandangan manusia belum tentu cantik pada pandangan Allah. Which one yang kita nak? Cantik pada pandangan mata manusia or cantik pada pandangan Allah? Mesti la nak cantik pada pandangan Allah kan? 

Jadi, tutup lah aurat dengan sempurna, baru Allah suka :)

Dan satu lagi yang menjadi kegilaan ramai ialah drama Korea. Kadang-kadang sanggup tak tidur malam sebab nak menghabiskan satu-satu drama ni. Maklum lah satu drama sekurang-kurangnya ada 16 episodes. Ni paling kurang la. And bila dah start tengok, memang addictive. Nak tengok lagi. Nak tengok lagi. Haa, mesti pelik macam mana saya tahu kan?

Actually, satu masa dulu saya boleh dikatakan Korean drama 'addict'.  Memang sangat-sangat suka tengok drama-drama Korea ni. Jalan cerita memang best. Dan pelakon-pelakon Korea kan handsome-handsome, kacak-kacak dan cantik-cantik. Almost semua. Lagi la rasa tertarik nak menonton. Alang-alang tengok tu, boleh la cuci mata sekali kan. Opps!

Tapi kan, Allah ada berfirman dalam Al-Quran:

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”. Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya.” (An-Nur, 24: 30-31)

Most of us ingat kita kena jaga pandangan bila berhadapan secara direct je dengan lelaki/wanita bukan mahram ni. Tapi kita silap sebenarnya. Bila kita tengok drama or film, kita pun wajib jaga pandangan kita. Dan dalam ayat Quran kat atas, Allah tujukan kepada orang-orang yang beriman. Saya nak jadi orang yang beriman. Bukan mudah nak jadi orang yang beriman ni. Salah satu caranya buat apa yang Allah suruh. Allah suruh jaga pandangan. Jadi kenalah jaga kan? Jadi, kenalah stop. Tak mudah nak stop buat benda yang kita suka ni, tapi ianya tak mustahil.

Dan satu lagi, bila terlalu banyak menonton drama ni sebenarnya kita sudah banyak membazirkan masa kita. Kadang-kadang jadi hanyut dengan cerita cinta drama korea ni. Sebab jiwang sangat. Satu kerja pun tak jadi. Mula lah terbayang-bayang. "Best nya kalau dapat boyfriend or girlfriend macam hero/heroin cerita ni." Duduk mengelamun dan berangan-angan saja pun dah berjam-jam. Mungkin kita tak sedar, apa yang kita buat ni termasuk dalam perkara yang sia-sia. Kenapa saya kata sia-sia? Sebab benda ni tak bagi benefits pun kat kita. Bagi kita jadi lagho ada lah.

Tahu tak, Allah ada berfirman dalam Al-Quran dalam Surah Al-Mu'minun ayat 1-11 bahawa antara ciri-ciri orang yang akan mewarisi Syurga Firdaus ialah orang yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. 

Haa, Allah pun dah cakap kan. Kalau kita tinggalkan perkara yang sia-sia ni, Insya Allah kita akan dapat masuk Syurga Firdaus. Whoah! Siapa yang tak nak masuk syurga? Mesti semua orang nak kan. Jadi, kita kenalah tinggalkan perkara yang sia-sia ni.

I know its hard to stop abruptly. Sebab saya pun masih tak mampu nak stop sepenuhnya. Lagu-lagu korea and drama-drama korea ni memang superb. Tapi, kalau dah jahiliyah tu, memang kita kena tinggalkan. Kurangkanlah slow-slow. Tapi, kalau dapat stop terus tu memang tersangatlah bagus. Two thumbs up for you.heee..

Selamat Bermujahadah.You and Me. Mari-mari bermujahadah! :)



3 comments:

  1. assalamualaikum~~saya pn pminat K-Pop,and mmg betul utk brhnti tu sgt susah..mgkin saya tak boleh brhnti directly skrang tp x dinafikan yg post akak agk mmbantu...syukran ya ukhti :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum. sy memang cuba nak stop minat kpop ni. tak nak la terlalu obses. lgpon kawan2 sy memg minat kpop juge tuh susah nak stop minat kpop ni. kalau jumpe kawan2 je msti ade je story pasal kpop ni. huh~

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kak ..
    sye tk thu lh mcm mne.sye rse ssh nk stop.tpi sye cbe .dan prsaan tu berat sgt. sye rse nk mngis.

    ReplyDelete